پنج‌شنبه, 9 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۱۰/۰۵ 
  • تعداد بازدید : 3432
توسعه زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی آرامستان بهشت فاطمه(س) شهرداری قدس

آرامستان بهشت فاطمه(س) شهرداری قدس در یک سال گذشته شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های متعدد خدماتی و رفاهی بود که سازمان آرامستان را در زمره پرکارترین سازمان‌های شهرداری در این سال قرار داد و کسب رتبه نخست در توسعه آرامستان‌های استان تهران را برای آرامستان شهرقدس به ارمغان آورد. اقدامات انجام شده در این آرامستان شامل بخش‌های متعددی از جمله توسعه و احداث قطعات جدید، محوطه‌سازی و توسعه فضای سبز، ایجاد زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی و... بوده که زمینه ارائه خدمات مطلوب‌تر به شهروندان را فراهم نموده است.

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اجرا شده که جلوه بسیار زیبا و مناسبی به فضای آرامستان بخشیده، سالن نماز این مجموعه است. این سالن نماز در محل قبلی برپایی نماز میت و با سازه‌ای سبک احداث شده است که در این مکان می‌توان علاوه بر برگزاری نماز میت، مراسمات مختلف ملی و مذهبی را نیز برگزار نمود. احداث قطعات جدید برای توسعه آرامستان نیز از دیگر اقدامات مهم این سازمان بوده که در قالب اقداماتی همچون گودبرداری و آماده‌سازی زمین‌های جدید جهت ادامه ساخت قبور، ردیف‌بندی و همسطح‌سازی سنگ‌های قبور، اجرای جدول‌گذاری خیابان‌های قطعات جدید، جمع‌آوری و انتقال نخاله‌های موجود در قطعات جدید و خیابان بهشت، تولید لحد سیمانی به منظور کاهش چشمگیر هزینه‌ها و... عملیاتی شده است.

ایجاد فضای ورزشی جهت تجدید روحیه پرسنل سازمان، رنگ‌آمیزی نرده‌های پیرامون آرامستان، خرید دستگاه ژنراتور برق و اصلاح روشنایی دیوار ضلع شرقی آرامستان از دیگر اقدامات مهم سازمان آرامستان شهرداری قدس در راستای ارائه خدمات مطلوب‌تر به شهروندان بوده است. اما نمی‌توان از عملکرد سازمان آرامستان شهرداری قدس سخن گفت و به خدمات ویژه این آرامستان به متوفیان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا اشاره‌ای نکرد. پرسنل زحمتکش آرامستان بهشت‌ فاطمه از هفته‌های پایانی سال گذشته همچون کادر درمانی در خط مقدم مقابله با شیوع کرونا بوده و خدمات درخور تقدیری به شهروندان شهرقدس ارائه نموده‌اند.

 

برنامه‌های عمرانی سازمان آرامستان در سال ۹۹
سازمان آرامستان بهشت فاطمه(س) همانند سال‌های گذشته برای سال ۹۹ نیز برنامه‌های متنوعی در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی، مذهبی و خدماتی در نظر گرفته است. از جمله برنامه‌های عمرانی می‌توان به تکمیل غسالخانه آقایان و بانوان، تکمیل قسمت ورودی غسالخانه و احداث تصفیه‌خانه غسالخانه‌ها به صورت چاه جذبی اشاره کرد که با تصویب در جلسه شورای سازمان اقدامات لازم اجرایی خواهد شد. ساخت قبور جدید طبق دستور کار مربوطه از سال گذشته به صورت جدی در حال انجام است و همچنین با ساخت لحد توسط سازمان آرامستان کاهش چمشگیری در هزینه‌ها به عمل آمد. قبوری که سال گذشته به منظور مدیریت بحران در قطعات جدید ساخته شده بود، در اواخر سال ۹۸ و سال جاری به منظور تدفین متوفیان ناشی از ابتلا به کرونا استفاده شد. اقدامات عمرانی دیگری همچون جدول‌گذاری، پیاده‌روسازی، تهیه منبع آبی برای فصل تابستان، تامین انشعابات آب و برق قطعات جدید در برنامه‌ریزی اجرا قرار دارد. سنگ‌گذاری قبور قطعات جدید در راستای همسان‌سازی، زیباسازی قبور مطهر شهدا و مزین کردن گلزار شهدا به تصویر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نیز از بخشی از برنامه‌های آرامستان در سال ۹۹ می‌باشد.

 

ضدعفونی محیطی و اقدامات محافظت بهداشتی در آرامستان‌های شهرداری قدس
در شرایط موجود که متاسفانه شاهد جان باختن شماری از هموطنان‌مان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا هستیم، مسوولیت خطیری بر عهده آرامستان‌ها جهت خاکسپاری این عزیزان قرار گرفته است، بر همین مبنا از ابتدای اسفندماه مطابق با مصوبات ستاد مقابله با کرونای شهرداری قدس، تدابیر و اقدامات ویژه‌ای جهت انجام امور مربوط به تدفین متوفیان در دستور کار قرار گرفت. از آنجا که آرامستان‌ها همچون مراکز درمانی درگیری مستقیمی با قربانیان کرونا دارند، اقدامات بهداشتی و محافظتی برای جلوگیری از ابتلای کارکنان سازمان و شهروندان به این ویروس باید به شکل دقیق و اصولی انجام شود؛ لذا در راستای اجرای مصوبات کارگروه رفع آلودگی محیطی ستاد مقابله با بیماری کرونا و به منظور حفظ سلامت کارکنان و مراجعین، بخش‌های مختلف آرامستان‌های شهرداری مانند غسالخانه، ساختمان اداری، آمبولانس‌ها، سرویس‌های بهداشتی، مبلمان، معابر، نمازخانه و... به طور مستمر و روزانه ضدعفونی و گندزدایی می‌شود.

همچنین تمامی مراحل پذیرش و تدفین متوفیان با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی لازم انجام می‌شود. علاوه بر این، تجهیزات کامل شامل لباس، ماسک، عینک، دستکش و... برای افراد درگیر در تشییع و تدفین متوفیان مبتلا به بیماری کرونا تهیه و مورد استفاده قرار گرفته است و همچنین تدفین فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا بر طبق پروتکل‌های بهداشتی و ضوابط اعلامی از سوی شبکه بهداشت و درمان شهرستان صورت می‌پذیرد. تمامی اقدامات پیشگیرانه با حساسیت و جدیت تا زمان کنترل و ریشه‌کنی این ویروس منحوس تداوم خواهد داشت البته شهروندان نیز باید توصیه‌های بهداشتی پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع و انتقال این بیماری و اجتناب از حضور غیرضرور در اماکن عمومی را با جدیت رعایت نمایند.

 

امتیاز :  ۳.۵۰ |  مجموع :  ۲

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0