پنج‌شنبه, 9 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۹/۲۳ 
ایجاد تحول ساختاری در بافت‌های فرسوده شهرقدس با اجرای پروژه‌‌های محرك بازآفرینی شهری

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی و شهرداری قدس؛ شهرها همانند موجودات زنده‌ای هستند که همواره نیاز به تجدید حیات دارند و برای ادامه حیات، نیازمند احیای بافت‌های فرسوده خود هستند. ایجاد عدالت اجتماعی و فرصت برابر در برخورداری از محیط مناسب برای زندگی و فعالیت‌های شهروندی مطابق اهداف کلان سند چشم‌انداز کشور و از سوی دیگر وجود مخاطرات طبیعی، لزوم تسریع روند نوسازی بافت‌های فرسوده را دوچندان می‌کند. شهرقدس با توجه به محدودیت جغرافیایی و تراکم بالای جمعیتی، دارای بافت فرسوده نسبتا انبوهی است، به طوری که 347 هکتار از مساحت آن با تراکم ۵۳۰ نفر در هکتار بافت فرسوده است که در راستای احیای این مناطق در سال 98 سازمان عمران بازآفرینی شهری در شهرقدس مستقر شد. در جهت ساماندهی و رفع مشکلات مناطق کم‌برخوردار و محلات هدف ستاد بازآفرینی شهرقدس، شهرداری قدس تهیه طرح ساماندهی این مناطق را در دستور کار قرار داده و برای احیا، نوسازی، بهسازی و بازآفرینی فضاهای شهری در بافت فرسوده و ارتقای شرایط کیفی زندگی در سکونتگاه‌ها، از سال گذشته اقدام به اجرای 17 پروژه‌ محرک بازآفرینی شهری در محدوده بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی شهرقدس نموده است.

در نخستین گام، محلات شهرک عزیزی، محمدآباد و شورای جنوبی هدف‌گذاری شده‌اند و ۴۰ درصد از اعتبارات عمرانی سال ۹۸ به این ۳ منطقه هدایت شد. در این سال از ۴۴۰ هزار مترمربع عملیات آسفالت، روکش و لکه‌گیری، حدود ۱۸۰ هزار مترمربع در مناطق فوق صورت گرفته است و ۱۴ هزار متر جدولگذاری و بیش از ۲ هزار مترمربع کفپوش‌گذاری و پیاده‌روسازی انجام شده است. فرهنگ‌سرای استقلال در خیابان شهید شاهبوداغیان آماده بهره‌برداری و خانه مشق در محله محمدآباد در حال احداث است. همچنین برای محله محمدآباد سالن ورزشی احداث و افتتاح شد و ۲ سالن ورزشی دیگر نیز در همان محله در دست احداث است. هدف‌گذاری این است که در قالب طرح ساماندهی فاصله موجود بین این مناطق کاهش یابد و برنامه‌هایی در خصوص انجام اقدامات زیربنایی در این محلات با همکاری سایر دستگاه‌ها وجود دارد.

هدف از اجرای سیاست های بازآفرینی شهری و برنامه‌های تجدید حیات شهری، ارتقای شرایط کیفی زندگی در سکونتگاه‌ها از طریق ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، توسعه و بهبود زیرساخت‌های شهری، تأمین خدمات شهری موردنیاز، آموزش ساکنان، ایجاد فرصت‌های شغلی، تقویت نهادهای مدیریت محلی و دفاتر خدمات محله‌ای مردم‌نهاد، الگوسازی و ترویج قواعد و دستورالعمل‌های کیفی ساخت و ساز است. اهداف کلان در نظر گرفته شده برای تاسیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری قدس تلاش در جهت احیا، نوسازی، بهسازی و بازآفرینی فضاهای شهری در بافت فرسوده می‌‌باشد. بر همین مبنا، رویکرد اصلی سازمان ارائه بسته‌های تشویقی و ایجاد انگیزه و ترغیب شهروندان به مشارکت در رسیدن به این امر مهم می‌باشد. سازمان در اولین سال تاسیس خود موفق به جذب اعتبار دولتی به مبلغ بیش از 45 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های محلات هدف بازآفرینی شهرقدس شده است. یکی دیگر از برنامه‌های سازمان راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری در محلات هدف جهت ایجاد انگیزه و مشارکت مردم، معرفی بسته‌های تشویقی و تخفیفی و جذب سرمایه‌گذاران با امتیازهای ویژه می‌باشد. پیگیری تشکیل کارگروه‌ ماده 9 و کارگروه وقف جهت تسهیل در اخذ تسهیلات بانکی و اسناد مالکیت یکی دیگر از اهداف مهم سازمان می‌باشد.

 

محدوده بافت فرسوده مصوب
محدوده بافت فرسوده قسمتی از شهر قدس را شامل می‌شود که با توجه به سنجش وضعیت شهر بر اساس معیارهای فرسودگی (ریز دانه بودن قطعات، نفوذ پذیری پایین و استحکام پایین ابنیه) به عنوان بافت فرسوده شناسایی شده است. وسعت بافت فرسوده شهر در حدود 347 هکتار می باشد. این محدوده حدود 10 درصد از کل شهر قدس را شامل می شود. جمعیتی که در این بافت سکونت دارند حدود 140.000  نفر می باشد که در مقایسه با جمعیت 316631 نفری کل شهر 47 درصد را شامل می‌شود. اين امر نشان‌دهنده تراكم بالاي جمعيت در محدوده بافت فرسوده مصوب است.

 

اهمیت رسیدگی به بافت‌های فرسوده
فرسودگی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی تأثیر مستقیم بر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارد و مداخله صحیح در این بافت‌ها زمینه بهبود همه این عوامل را فراهم خواهد ساخت. از آنجایی که محدوده بافت فرسوده شهر قدس در قلب این شهر واقع شده است، پایین بودن کیفیت بافت شهری و سکونت در این محدوده تاثیر مستقیم بر کیفیت بر کل شهر گذاشته است. بنابراین مشکلات و معضلات بافت فرسوده محدوده به این بافت نیست؛ چرا که وضعیت نامطلوب این محدوده ویژگی انتشاری داشته و سایر محدوده‌های شهر را نیز به تدریج درگیر خود خواهد نمود. در کنار محدوده بافت فرسوده، وجود سکونتگاه‌های غیررسمی با توان پایین اقتصادی و اجتماعی به تشدید این روند می‌افزایند؛ از این رو، این محدوده‌ها نیز نیازمند توجه ویژه می‌باشد. در نتیجه می‌بایست راهکارهایی مختلفی را برای حل مسئله بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی اندیشید. یکی از این راهکارها، تعریف پروژه‌های محرک توسعه در داخل محدوده بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی می‌باشد. پروژه‌های محرک توسعه همانند موجی که در یک دریاچه ایجاد می‌شود می‌تواند علاوه بر ترغیب ساکنان بافت‌های فرسوده و و سکونتگاه‌های غیررسمی، ساکنان بافت‌های مجاور را نیز ترغیب به نوسازی کند.

 

سکونتگاه‌های غیررسمی
سکونتگاه‌های غیررسمی شهرقدس خارج از ضوابط و قوانین در درون یا خروج از محدوده شهرها به صورت شتابزده ساخته شده است و دچار ضعف شدید خدمات و سرانه های شهری است و اغلب دارای مشکلات حقوقی مالکیت می‌باشند. سکونتگاه‌های غیررسمی شهرقدس عبارت است از: محله‌های محمدآباد، سرخ‌حصار، شورای جنوبی، شهرک عزیزی و محدوده پشت استادیوم شهدا.

 

محلات هدف بازآفرینی
هدف اصلی در سیاست بازآفرینی شهری احیای هویت شهرها و محله‌ها، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و قابلیت زیست‌پذیری شهرهاست. چشم‌انداز در محدوده هدف براساس مندرجات ملی؛ بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و شرایط محیط کارکنان و شهروندان است. فرایند توسعه همه‌جانبه در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی به منظور ارتقاء کیفیت زندگی در محدوده‌ها و محلات هدف در پیوند با شهر در همین راستا قابل ارزیابی است. محلات هدف بازآفرینی شهرقدس شامل محله‌های شهید عالمی، خیابان امام سجاد(ع) و محمدآباد می‌باشد.

 

پروژه‌های محرک بازآفرینی شهری شهرقدس (در محدوده بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی)
1- پروژه ساماندهی و احیای خیابان امام سجاد(ع): این پروژه به طول 956 متر و مساحت 64578 متر مربع اجرا شده است.

2- پروژه ساماندهي و احيای محور آزادی: محدوده اجرای این پروژه 32374 مترمربع می‌باشد.
3- پروژه جابه‌جایی ترمینال مسافربری به انتهای بلوار کلهر(محور چیتگر) و آزادسازی فضای ترمینال (مسافربری) برای اجرای طرح‌های بازآفرینی که در 6716 مترمربع اجرایی خواهد شد.
4-  پروژه ترمینال درون‌شهری در محدوده شورای جنوبی که محدوده اجرای پروژه 20 هزار مترمربع می‌باشد.
5- پروژه نمایشگاه دائمی صنعت: این پروژه در قالب مشارکت با بخش خصوصی در زمینی به مساحت تقریبی 8 هکتار در یکی از محلات هدف (محله محمدآباد) جهت تامین سرانه‌های عمومی شهری از جمله نمایشگاه دائمی صنعت و میادین میوه و تره‌بار و سایر نیاز‌های زیرساختی شهر تعریف گردیده و در راستای اهداف بازآفرینی شهری قرار گرفته است.
6- پروژه 1200 واحدی مسکن پشتیبان تقریباً 7.5 هکتار: این پروژه در قالب مشارکت با بخش خصوصی به عنوان مسکن پشتیبان در 1200 واحد مسکونی تعریف گردیده است و در راستای اهداف بازآفرینی شهری و جایگزین یا پشتیبان املاک در طرح تعریض یا نوسازی قرار خواهد گرفت.
7- خانه مشق (از محل اعتبارات ملی بازآفرینی) با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال: فرهنگسرای خانه مشق یکی از پروژه‌های محرک بازآفرینی است که در بلوار شورای جنوبی احداث گردیده است.
8- روشنایی معابر: نقاط انجام پروژه‌های روشنایی: شهرک عزیزی- محمدآباد- جاده معادن (شهدای اصناف)- بلوار شورا
9- ساماندهی مسیر رودخانه و احداث فضای سبز در حریم و بستر مازاد (محل احداث بوستان آب‌شن به مساحت 4/5 هکتار)
10-  پروژه احداث بوستان خانواده به مساحت 10000 مترمربع
11- هدایت آب‌های سطحی در جاده شهدای اصناف( محله محمدآباد)
12- کفپوش و پیاده‌روسازی در شهرک عزیزی
13- ساماندهی معابر در خیابان‌های شهید عالمی و قدس
14- کفپوش و پیاده‌روسازی در شورای جنوبی
15- تخصیص سهمیه 450 تن قیر از محل اعتبارات ملی بازآفرینی سال 1397. محل اجرا: خیابان فرهنگ- خیابان قدس- خیابان صاحب‌الزمان(عج)- خیابان شهید بهشتی- محمدآباد- شهید عالمی- محله شورای جنوبی- شهرک عزیزی
16- خانه فرهنگ استقلال در محله هدف شورای جنوبی
17- خانه فرهنگ استاد شهریار در محله هدف شهید عزیزی

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0